برگزاری رونمایی از لوح ثبتی روز شش گوشه

اخبار و اطلاعیه ها

تعداد بازدید : 209

تاریخ ثبت : شنبه 9 شهريور 1398


به گزارش روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کاشان مهران سرمدیان با اعلام این خبر گفت که آیین روز شش گوشه در کاشان  به عنوان یکی از آئینهای  میراث معنوی  با گستره و موضوع میراث  فرهنگی ناملموس استان اصفهان با شماره 1335در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده بود.

وی گفت که شش گوشه نمودی از ضریح و قبر شش گوشه ی امام حسین (ع) وعلی اکبر است که نگهداری وتولیت ومراسم حمل آن به بازار به عهده ی هیآت شاهزاده علی اکبر امامزاده حبیب موسی می باشد .

سرمدیان  افزود که روز ششم محرم اختصاص به شش گوشه دارد ودر این روز به احترام شش گوشه هیچ هیئتی  به بازار نمی رود وسایر دستجات در مراسم حمل شش گوشه به بازار به هیئت عزادارش می پیوندند به همین علت به روز ششم محرم روز شش گوشه هم می گفته اند .

ایشان در ادامه گفت ضریح نمادینی  که توسط هیئت به عنوان شش گوشه حمل میشود توسط یکی از اساتید نجارومنبت کار کاشان از ضریح امام حسین (ع)کپیه برداری وساخته شده است که از یک ضریح ، دو گلدسته ،گنبد طلایی وچهار چرخ که وسیله حرکت آن می باشد تشکیل شده است.

مراسم رونمایی از لوح ثبتی روز شش گوشه شهر کاشان  با حضورمسئولین شهرستان ،مادحین ،شعرا وادبا وهیات مذهبی کاشان در محل امامزاده حبیب موسی (کاشان ) همراه با اقامه عزاداری برگزار شد.


منبع : پایگاه جهانی باغ تاریخی فین کاشان