رونمایی از لوح ثبتی شعر آیینی محتشم کاشانی

اخبار و اطلاعیه ها

تعداد بازدید : 261

تاریخ ثبت : شنبه 9 شهريور 1398


 به گزارش روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کاشان مهران سرمدیان با اعلام این خبر گفت که اشعار محتشم کاشانی به عنوان گنجینه میراث شفاهی با گستره و موضوع میراث  فرهنگی ناملموس استان اصفهان با شماره ۱۷۵۱ در تاریخ ۳۰ دی ۹۷ در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده بود.

وی گفت که ترکیب بند محتشم از آثار گرانسنگ ادبی این مرزو بوم است که به دلیل موضوعیت آن که در رثای حضرت ابا عبدالله الحسین سروده شده امروزه در سراسر جهان اسلام توسط مادحین اهل بیت وکاتبان وخوشنویسان صاحب نام  و باکاربردهای مختلف اعم از چاپ پارچه های متنوع از جنس  قلمکار،مخمل وغیره  وهمچنین ساخت کتیبه هابی مختلف کاشیکاری ،گچکاری سنگنبشته های ارزشمند در بناهای مذهبی  مورد استفاده می باشد.

سرمدیان افزود کمال‌الدین محتشم کاشانی» ملقب به شمس الشعرای کاشانی اوایل قرن نهم هجری و همزمان با پادشاهی شاه طهماسب صفوی در کاشان چشم به جهان گشود و در ربیع الاول سال ۹۹۶ درگذشت.

آرامگاه این مرثیه‌سرا که در خیابان محتشم کاشان قرار دارد، بعدها مورد احترام مردم قرار گرفت و برخی حتی از وی به عنوان پدرمرثیه سرایی عاشورایی نام بردند.

مراسم رونمایی از لوح ثبتی ترکیب بند محتشم کاشانی با حضور فرماندار ویژه شهرستان کاشان ،مسئولین شهرستان ،مادحین ،شعرا وادبا وهیات مذهبی کاشان وبااجرای برنامه های نقاره زنی،چاووش خوانی،سقاخوانی ومحتشم خوانی برگزار شد.

به گفته رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، ۲۸ اثر از این شهرستان در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده و ۱۵ اثر دیگر نیز در حال پیگیری برای ثبت ملی است


منبع : پایگاه جهانی باغ تاریخی فین کاشان